28
Sep

Olin jonkin aikaa sitten seminaarissa, jossa erään tunnetun pelifirman edustaja kertoi, että hän ei voisi olla töissä firmassa, jossa kaikki asiat nähtäisiin vain numeroiden ja datan kautta. Ymmärrettävä lausahdus. Ilman elävää tunnetta ei synny hyvää suhdetta, ei myöskään hyvää asiakassuhdetta. Mutta tunteiden ja sisältöjen sisällä, takana ja vierellä on mielenkiintoisia ilmiöitä. Datan virtaa.

Ihminen on ennustava mylly

Jos katsotaan ihmisen konepellin alle aivoihin, huomataan että ihminen on pitkälti monimutkainen neuroserveri, jossa tapahtuu massiivista datan keräämistä, reaaliaikaisia reaktioita, resurssitehokkuutta, syntyy automaatioita sekä rakennetaan ja hyödynnetään ennusteita. Kuulostaako tutulta? Kyllä, kaikki nuo ovat modernin asiakkuusmarkkinoinnin ytimessä. Kun aivot oppivat jonkun asian ne automatisoivat sen. Kaikki tietävät tunteen, että on autollaan kotipihassa eikä muista matkasta mitään.

Peli ratkeaa pellin alla

Brändin voima liitetään usein kykyyn luoda emootioita ja kertoa suuria tarinoita. Sanotaan usein, että siinä ei teknologiaa ja konehuonetta tarvita. Mutta isot ja voimaannuttavat tarinat eivät enää yksin riitä –  ihmiset haluavat yrityksiltä nimenomaan tarpeisiinsa sopivia palveluita, saada asiansa hoidetuksi, ilahtuvat yksilötason huomioimisesta sekä henkilökohtaisista viesteistä ja yllätyksiä.

F1:ssä, joka ei kylläkään ole kulttuuriseurantani ytimessä, on voittajan usein tapana sanoa että voitto oli koko tiimin ansioita ja tällöin viitataan usein tallin puolella ahertavaan tekniikan porukkaan, joka virittää konetta päivä toisensa jälkeen. F1:ssä olisi naivia sanoa, että sillä ei ole merkitystä mitä on konepellin alla.

Data in, Delight Out

Liiketoiminnan menestys ratkaistaan nykyään myös isosti konepellin alla: reaaliaikaiset datavirrat jalostuvat havainnoiksi ja ymmärrykseksi ja edelleen merkityksellisiksi ja reaaliaikaisiksi henkilökohtaisiksi sisällöiksi ja reaktioiksi. Olisi kyse sitten palvelusta, myynnistä, markkinoinnista tai kriisiviestinnästä. Ja kun hetken tuumii niin tuo näkymä onkin aikaa inhimillisen oloinen, muistuttaa aivojen luontaisen analyyttistä osaa ja roolia ihmisen oivallisessa toiminnassa.

Brändi ilman analytiikkaa on kuin aitanpolku ilman emäntää, aittaa ja aidanpolkua.

Jari Perko

 

0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>