29
Sep

Asiakkuusindeksi 2014 -tulokset julkistettiin: Osuuspankilla on Suomen uskollisimmat asiakkaat.
Kotimaiset pankit onnistuneet kiinteän asiakassuhteen rakentamisessa.

 

Yritysten asiakasuskollisuutta mittaavan Asiakkuusindeksi 2014 -tutkimuksen voittajaksi nousi Osuuspankki viime vuoden sijalta neljä. Toiselle sijalle ylsi viime vuonna kuudennella sijalla ollut POP. Kärkikolmikon täydentää VR. Asiakkuusindeksissä kovimmasta noususta vastasi tänä vuonna Handelsbanken, joka kipusi listalla 15 sijaa ylöspäin. Asiakkuusmarkkinointiliiton (ASML) ja Avaus Marketing Innovations Oy:n toteuttaman Asiakkuusindeksi 2014 -tutkimusraportin tulokset julkistettiin tänään.

 

Tutkimuksen toteuttaneen Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtajan Jari Perkon mukaan uskolliset asiakkaat ostavat enemmän, suosittelevat yritystä muita enemmän sekä vaihtavat harvemmin kilpaileviin yrityksiin. Asiakkuusindeksissä kaikkein uskollisimmiksi tänä vuonna osoittautuivat Osuuspankin asiakkaat. Toiseksi uskollisimmat asiakkaat ovat POP Pankilla ja kolmanneksi tuli VR. Hurjimman nousun teki Handelsbanken noustuaan 15 sijaa viime vuodesta. Tutkimuksen mukaan pankit ja verkkokaupat pärjäsivät toimialoista parhaiten. Kärkikymmeniköstä löytyy neljä pankkia, kaksi verkkokauppaa ja kaksi päivittäistavarakauppaa. Näiden seuraksi muilta toimialoilta kärkikymmenikössä oli VR sekä viime vuoden tapaan Veikkaus. Asiakasuskollisuudessa heikoimmat tulokset toimialana saivat sähköyhtiöt.

 

Erityisesti suomalaiset pankit ovat onnistuneet kiinteiden asiakassuhteiden luomisessa. Pankki mahdollistaa elämän suurimmat hankinnat ja sitä kautta syntyy kiinteä pankkisuhde. Asiakkuusindeksissä parhaiten menestyneissä pankeissa, OP, POP ja Säästöpankki, korostuu paikallisuus. ”Nämä pankit ovat onnistuneet rakentamaan syvempiä asiakkuuksia oman paikkakuntansa asiakkaisiin kuin kilpailijat”, sanoo Tom Nickels, Senior Advisor, Avaus Marketing Innovations Oy.

 

Verkkokaupoissakin kotimaisuus on tärkeää. ”Suomalaiset suosivat kotimaista verkkokauppaa, vaikka ne ovat suuria kansainvälisiä kilpailijoitaan jäljessä sekä valikoimien laajuudessa että hinnoissa”, Nickels toteaa. Hobby Hall ja Verkkokauppa.com kuuluvat Asiakkuusindeksin edelläkävijöihin ja tutkimuksen mukaan asiakkaat luottavat niiden toimintaan. Ulkomaiset CDON.com, Ellos ja Zalando taas ovat haastajina ja seuraajina kaukana kärjestä.

 

Suomalaisten halu antaa tietojaan yritysten käyttöön vaihtelee suuresti. Asiakkaat ovat selvästi halukkaampia antamaan tietojaan yrityksille, jotka ovat jo pitkään hyödyntäneet asiakastietoja liiketoiminnassaan. “Päivittäistavarakauppa ei ole vielä täysin onnistunut vakuuttamaan kuluttajia heidän asiakastietonsa luovutuksesta saaduista hyödyistä”, kertoo Nickels. Vakuutusyhtiöt, sähköyhtiöt ja teleoperaattorit ovat perinteisesti keränneet tietoa asiakkaistaan ja tutkimuksessa selviää, että asiointikäyttäytymisen tunnistaminen nähdään tärkeäksi, jos yritykset pystyvät sen tiedon avulla tarjoamaan parempia palveluita.

 

29-09-1

OP-Pohjolan kehityspäällikkö Tuija Koskimäki kertomassa Osuuspankin asiakkuusmarkkinoinnin saloista

0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>